L(t)ehetséges párbeszédek
„A VENDÉGMŰVÉSZEK A SZÖVETSÉGBŐL „16x1” kiállításcím jelzésértékű abban az értelemben, hogy nem a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége különböző kortárs festészeti tendenciáinak átfogó keresztmetszete kerül ezúttal bemutatásra, sokkal inkább egyik olyan, talán rejtettebb szegmense, amely mégis hangsúlyosan van jelen végletekig polarizálódott művészeti életünkben. ... (Gáll Ádám)
Az Artézi Galériában most bemutatkozó 16 művész többsége Dréher János és Birkás István kortársa. Közülük nyolcan születtek az ötvenes években, négyen a negyvenes években, hárman a harmincas években és egyetlen alkotó a hatvanas években: Nádor Tibor (1967), akinek üres tereiben a beszűrődő fények és falra vetülő árnyékok a főszereplők (Szobamozi (Fagypont körül)). Az idősebb generációkhoz tartozás a hagyományos képzőművészeti oktatásban résztvételt is jelenti és azt is, hogy indulásukra még rávetült a „három T” (tiltott-tűrt-támogatott) árnyéka. Talán ez is értelmezi a sokféle redukciót, a motívum-szegény kompozíciókat. Egyetlen mágikus utalású művel találkozhatunk – Bereznai Péter: Golgota című alkotásával, és talán ideköthetők Újházi Péter színes, mozgó, táncoló formái, melyekbe akár arcokat is beleláthatunk (Árki ősz 2.).
Bikácsi Daniela finoman cizellált felületén tárgyi motívumok láthatók (Zöldfekete). Barabás Márton a mű címében is megnevezi: Zongorahinták. Budaházi Tibor elvont, konstruktív kompozíciói után most konkrét tárgyi megnevezést ad munkájának: Fekete kas. Tájkép elemeknek nevezhetők Szüts Miklós erős tónusú, melankolikus, a szépség áhítatával rétegelt művét (Ősz). Pataki Tibor az út, a víz, a vízfelszín tükröződéseit idézi (Úton).
A kiállításon egyetlen figuratív festmény szerepel, Vojnich Erzsébet lecsupaszított arcú, kiszolgáltatottan fekvő alakja, és az őt figyelő sötét kutya (Stalker, kicsi). Vojnichot évtizedekig a fény, a látszólag üres külső és belső terek foglalkoztatták. A visszatérés a figurativitáshoz nem meglepő a kultikus terek után.
Vojnich Erzsébet: Stalker, kicsi
Főkép: Dréher János- Fehér-Fehér