ARANYVACKOR 2017 gyerekirodalmi és illusztrációs pályázat

Art Limes | 2017-03-01

A Pozsonyi Pagony Kiadó szervezésében új lehetőségekkel, megújult formában indul ismét az Aranyvackor gyerekkönyves pályázat. A 2007-ben a Pagony Kiadó által alapított, kétévente megrendezett Aranyvackor pályázat célja olyan tehetséges írók és illusztrátorok felkutatása vagy a gyerekirodalomban való bemutatása. Interjú Paulovkin Boglárkával, a pályázat újdonságairól, változásairól.

Miért döntöttetek úgy, hogy idén külön fogjátok zsűrizni a szövegeket, és külön az illusztrációkat?

- Rengeteg tehetséget fedeztünk fel az elmúlt Aranyvackorokon, de többször is előfordult, hogy a szöveg és az illusztráció nem egy súlycsoportúak voltak, vagy egyszerűen csak ahhoz a bizonyos szöveghez az a bizonyos illusztráció egyáltalán nem illett. Ilyenkor nem tudtuk méltóan megünnepelni a pályamunkát. Ha az illusztráció nem volt olyan szinten, hogy jó szívvel kiállíthattuk volna, akkor a szöveg szenvedett igazságtalanul hátrányt, ha pedig volt egy szuper illusztráció, ami gyengébb, vagy erősen csiszolgatni való szöveg mellett jeent meg, akkor ugyan kitettük a képeket a kiállításon, de nem igazán tudtuk bármilyen díjjal fókuszba helyezni. Az alkotók is bajban voltak egymás megtalálásával, hiába próbáltunk felületet nyújtani az ismerkedéshez és hiába voltak akár lelkesek is egymás munkájával kapcsolatban, nem mindig jött létre az igazán ütős eredmény. Ez persze nem is csoda, ha végiggondoljuk, hogy a szöveg és az illusztráció egymáshoz rendelése a valóságban tipikusan szerkesztői, kiadói feladat. Igaz, hogy voltak "mázlisták", például ha a tavalyi győztes pályamunkára gondolok, akik fantasztikusan jól egymásra találtak, de talán többeknek segít, ha ezt az egymásra találást egy előzetes válogatás azért megsegíti. Ezért van, hogy általunk már jónak ítélt szövegeket "tálalunk fel" az illusztrátoroknak a második fordulóban: az írók így biztosak lehetnek abban, hogy nem befolyásolja a zsüri döntését a szövegükkel kapcsolatban a hozzárendelt jobb vagy gyengébb képanyag, az illusztrátorok pedig tudhatják, hogy a választásra felkínált írásművek mindegyikét publikus minőségűnek gondolja a zsűri. Így őket csakis az kell, hogy vezérelje, hogy melyik szöveg lesz, ami leginkább inspirálja őket egy adott stílusú pályamunka megalkotásában.

Akkor tehát hogyan működik idén a pályázat, és mit vársz ettől a változástól?

- Két fordulója lesz a pályázatnak. Az első fordulóban kizárólag írásműveket várunk. Az írók eldönthetik, hogy az adott témában - ami elég szabadra lett szabva az idén, a "Barátság" igazán sokféle módon megjeleníthető egy gyerekirodalmi műben -, milyen korcsorportnak milyen műfajban szeretnének írni. Választhatják akár az oldalanként pár soros, pár mondatos képeskönyv szöveget is, vagy maradhatnak a hosszabb terjedelemnél. Egyébként én azt tapasztaltam, hogy az újdonsült szerzők közül legtöbben mindjárt regénnyel gondolnak kirukkolni. Én bátorítok mindenkit, hogy próbálja minél rövidebbre fogni a dolgot. Egy jó szerkesztő körülbelül három gépelt oldal elolvasása után már tisztában van azzal, hogy érdemes-e elolvasni a újabb három oldalt a műből, és húsz munkából egy olyan van, amelyből egy egész fejezetet elolvas, puszta élvezetből. Tehát ha regényt szeretne írni valaki, akkor sem érdemes mind a háromszáz oldalt elküldenie a pályázatra, bőven elég a szinopszis és egy fejezet a műből. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy milyen nehéz röviden és egyszerűen írni! Egy képeskönyvben pedig igazán "ütős" módon lehet megfogalmazni egy adott témát, szárnyaló kreativitással alkothatunk, de - ahogyan egy jó plakáton lényegre törő és szűkszavú a szóbeli információ, és a képpel együtt fogalmazza meg a lényegi mondanivalót -, nehéz megtalálni azt a pár szót, az azt egyszerű megfogalmazást, ami igazán "ott van", ami igazán pontos. Amibe pedig igazán bele szokott törni a bicskája az amatőr alkotóknak, az a verses forma. Nem mintha a prózaírásnak ne lennének meg a maga szabályai, de a verseknél a formai követelmények sokkal kötöttebbek, azonnal kiütközik, ha valakinek nincs meg a megfelelő tudása vagy érzéke hozzá. Erről inkább lebeszélnék mindenkit.
Az illusztrátorok az első fordulóban általunk publikusnak talált szövegek közül választhatnak kedvükre a második fordulóban. Természetesen előfordulhat, hogy egy-egy pályaműhöz így több illusztrációs anyag is készül, míg másokhoz egyáltalán nem. De abban bízunk, hogy a sokféle stílusban, szellemben alkotó illusztrátor versenyzőket más és más szöveg ihleti majd meg, és sikerül változatos pályázati anyagot kézhez kapnunk a második forduló után is.
Összességében abban reménykedünk, hogy érthetőbb és tisztább lesz mindenki számára, hogy miért pont azok a munkák lesznek a díjnyertesek, amelyek nyernek majd, kevesebb lesz a csalódás a versenyzők körében, és a végső válogatásba kerülő képes-szöveges pályamunkák színvonala egyenletesebb lesz. Hiszen nem szorul háttérbe senki amiatt, hogy - a mi szemszögünkből nézve - nem talált igazán megfelelő alkotópárt. Az írásművek másfajta figyelmet kapnak a zsürizés során, hiszen nem befolyásolja semmilyen képanyag az értékelést, az illusztrált művek pedig még inkább meg tudják mutatni, milyen komplex módon tud egy adott illusztrátor egy szöveg kihívásaira vizuális értelemben választ adni. Vagyis mindkét szférában jobban kibontakozhatnak, fókuszba kerülhetnek a versenyzők.

Végül: milyen tanácsot tudsz adni a pályázó illusztrátoroknak?

- Az Aranyvackor kezdettől azt vállalta fel, hogy a pályamunkákat "könyves szemszögből" nézve értékeli leginkább, vagyis fontos, hogy az illusztrátor ne egyszerűen csak "szép képeket" készítsen a szöveghez, hanem gondolkodjon kicsit a könyv egészében is. Az illusztráció egy különleges műfaj, amiben a művész autonóm képi világának és az alkalmazott művészet alázatának kell valamilyen arányban összefonódnia. A kortárs gyerekkönyvekben bevett forma a szöveg és kép szabad kombinálása, a tipográfiai játék, a könyv fizikai megjelenésével is olykor kreatív játékba bocsátkozó gondolkodásmód, reflektálás a mai kor vizuális/tárgyi/kommunikációs jelenségeire. A siker kulcsa sokszor ugyanaz, mint a tárgytervezésben: az "ismerős"-t megfelelő arányban fűszerezni a "szokatlan"-nal. Idézem még Anna Laura Cantonét, korábbi Aranyvackor versenyünk egyik olasz zsűrielnökét: szerezzenek az alkotók valódi élményeket, járjanak kortárs művészeti eseményekre, kiállításra, színházba, szemléljék a természetet, csodálkozzanak rá a régi korok mestereire inspirálódásképpen - ahelyett, hogy az internetet vagy a könyvesboltokat bújják a többi illusztrátor munkáit, a legújabb illusztrációs trendeket keresve. Nagyon fontos tájékozottnak lenni, de a legeredetibb munkák könnyebben megszületnek, ha nem követni próbálunk valamilyen bevált receptet, hanem a saját utunkat keressük.

 

Pályázati kiírás

A pályázat időben is két részre oszlik: először lezajlik a szövegek fogadása és zsűrizése, majd a pályázó illusztrátorok a továbbjutott, és az oldalra feltöltött mesék közül választanak, és ahhoz készítenek képeket.

Mind az írók, mind az illusztrátorok három műfaji kategória közül választhatnak.

TÉMA: A BARÁTSÁG

Amit várunk:

1. Képeskönyv 2-5 éveseknek
Írók: a szöveg hossza max. 2500 leütés szóközzel, 20 képre osztva.
Illusztrátorok: 3 szabadon választott oldalpár, a szöveg helye és tipográfiája szabadon változtatható.

2. Rövid mese, vagy meseregény egy fejezete 3-8 éveseknek
Írók: a szöveg hossza max. 6000 leütés szóközzel.
Illusztrátorok: 3 illusztráció.

3. Ifjúsági regény egy fejezete 9-12 vagy 12+ éveseknek
Írók: a szöveg hossza max. 10.000  leütés szóközzel
Illusztrátorok: 3 illusztráció, az egyik a borító is lehet.

A PÁLYÁZAT SZAKASZAI:

Regisztráció: március 1-től a 
Szövegek fogadása: március 1-től április 18-ig 
Zsűrizés: április 19-től május 31-ig

Továbbjutó szövegek közzététele: május 31.

Illusztrációk fogadása: június 1-től július 31-ig

Az írásműveket (elsősorban prózai szövegeket várunk) és az illusztrációkat regisztrálás után wordben, illetve nagy felbontású PDF formátumban kérjük felölteni az aranyvackor.pagony.hu oldalra.
A szövegek beküldésével a szerzők hozzájárulnak ahhoz, hogy pozitív elbírálás esetén a művüket a második fordulóban a pályázó illusztrátorok és a különdíjakat osztó könyvkiadók rendelkezésére bocsássuk. Íróktól és illusztrátoroktól egyaránt még nem publikált pályaműveket fogadunk csak el.


NEVEZÉSI DÍJ: 5000 Ft 

Pozsonyi Pagony Kft. - 10102237-02877800-03004009

A nevezési díj befizetését nem kell külön igazolni. FONTOS: az utalás megjegyzés rovatába feltétlenül bele kell írni azt az email címet, amit a regisztrálásnál adtok meg.

ZSŰRI: Paulovkin Boglárka, illusztrátor - Kovács Eszter, szerkesztő - Tasnádi István, író - Dr. Varga Emőke, a Szegedi Tudományegyetem docense - Ruff Orsolya, kulturális újságíró

DÍJKIOSZTÓ: 2017. novemberében, Petőfi Irodalmi Múzeum

Díjak:

Fődíj: legjobb írás és legjobb illusztráció együtt: 150 000 Ft
Legjobb írás: 70 000 Ft
Legjobb illusztráció: 70 000 Ft

valamint kiadói különdíjak!

A pályázatról minden további információ, a kapcsolódó eseményekről szóló hírek az Aranyvackor Facebook-oldalán találhatóak. Érdeklődni lehet továbbá az aranyvackor@pagony.hu e-mail-címen is.