Takács Mari mesebeszéde papíron és színpadon

Miglinczi Éva | 2016-03-17

Kedvcsináló Takács Mari IBBY- díjas gyerekkönyv illusztrátor 2016. április 8-án, Tatabányán nyíló kiállítása elé.

„– Bíztatni kell azokat, akik félnek az éjszakától,bíztatni kell azokat akik félnek a semmit-se-tudástól, és bíztatni kell azokaz, akik félnek a meghalástól.–És mire van szükség ahhoz, hogy mindezeket szépen csinálja? –Három dologra: képzeletre, szeretetre, és bátorságra.”  Bagossy László

Szín – kép

Izgalmas lehet az a pillanat, amikor az illusztrátor felkérik, legyen megálmodója színpadon mozgó mesefiguráknak, vagy színpadi művet rajzosítson. Ez a kivételes pillanat rövid időn belül többszörösen megesett Takács Marival. A Sötétben Látó Tündér* meséjétől, A 3 kismalac és a farkasok történetén át a Hófehérkéig.

A különböző művészetek egymásra hatásának, egymáshoz való kapcsolatának, példája Takács Mari művészetének belesimulása a színházi közegbe. Az illusztrátori és színházi poézisek egymásra épüléséhez a hasonlóan gondolkodó művészek, mint Bagossy László, Schneider Jankó, Nagy Viktória Éva expresszivitása nélkülözhetetlen. A Pagony könyvkiadó 20009-ben megjelentett könyvének, A Sötétben Látó Tündér meséjét eredetileg az Örkény Színháznak1 írta Bagossy László, s már öt2 éve látható a teátrumban. A rendkívüli látványvilágú előadás sikerdarab. Takács Mari igazi erénye, hogy nem követi azt a Bagossyék által kitalált és megvalósított koncepciót amely szerint a színdarab nagy része sötétben, vagy csak igen pislákoló világnál játszódik. El tudott emelkedni ettől a színházi leleménytől, nem transzponálta azt papírra, hanem takácsmari módra újra gondolta a históriát. A cselekményben két történetszál fonódik egymásba, egyrészt magyar népmesei elemek bukkannak fel, a Világszép Nádszálkisasszonyból indulva, melynek nyelvezete, ritmusa eltér a másik meséből életre kelő Tökmag királyfi és Világszép Málnácska cselekményével. A kis Pirinyó Minyónak csúfolt legkisebb tündérgyereknek kell meglelnie azt, amiben a legjobb, hogy felnőhessen. A mamája ölében hallgatja azt a mesét, mely róla szól, ami kihozza belőle a sötétben látás tudományát. Azt amiben ő a legjobb, a bátorító, vigasztaló, gyógyító mesélői tudományt. Ő lesz a mesélő, a címbéli Sötétben Látó Tündér.

A különleges szövegvilág szimbólum erdejében nem szükséges mélyen elmerülni ahhoz, hogy megérintsen a történet. Ezen átsegít az egyszerre játékos és művészi illusztrációk sora, így a betűk, illetve Takács Mari rajzai természetességgel forrnak eggyé. Képei nem tolakodnak a szöveg elé, hanem azt nyomatékosítva irányítja a figyelmet a mesebeszédre. Mari elbűvölő módon hozza létre azt a képi világot, amelyben a mesefolyamból megszületik a történet. Illusztrációival harmóniát hoz létre a betű és a kép között, bűvkörébe vonva a könyvet lapozgatókat. Bagossy szövegének költőisége összecseng a rajzok plasztikusságával. A hatalmas színfoltokba rajzolt egyszerű alakábrázolások mellett, szokatlanul merész perspektívák jelennek meg. Okkerek, narancsok, kékek, zöldek nyugtatják a szemet. Puhán melengetők, máskor pompázatosak mint az őszi erdő, nyomot hagynak az ember lelkében. Sötét-világos színű oldalpárok váltakozásában lüktet a történet. A bensőséges tündér ábrázolásokat, a vágtázó táltos szilajsága váltja fel. Az illusztrátor mértéktartó erénye, hogy a kompozíciók nem írják felül a szöveg olvashatóságának szempontjait. A szerteágazó történet az éntudat kereséséről, szülő-gyermek kontaktusáról, a szerelemről szól, kimagasló nyelvi és intellektuális minőségben. Hagyja megélni képzeletünk szárnyalását, és engedi sötétben látás élményét.

Takács művek” testet öltenek

A pécsi Bóbita Bábszínháznak, pontosabban a Nagy-Schneider párosnak tervezte meg A 3 kismalac és a farkasok3 történetét Takács Mari.

A groteszk, ügyefogyott kinézetű már-már Buster Keaton-i jelenségűre megrajzolt malackák hatására a bábművész házaspár rendezése a burleszk világát idézi. A látványra épülő komikus jelenetek azt sugallják, hogy az ő világuk afféle őrült hely, ahol a természetes kiválasztódásnak ellentmondva mindig a gyöngébb győz az erőszak felett. Helyzetkomikumok, kitűnő ritmusérzék, kirobbanó humor, pontosan kivitelezett poénok ismertetőjegyei az előadásnak. A színészek nem beszélnek, az emóciók kifejezését hangutánzó szavak kísérik. A malacok és a farkasok eszelős, kergetőzős kalandjának vége ismert, mégis a mese minden perce élvezetes, újdonságokkal lepi meg a nézőket. A két bábos nem a hagyományos sík paravánt használja, hanem négyszögletes, álló,forgatható „dobozba” rejtőznek, s annak oldalaira festett helyszíneken játszódik a történet. A tervező akril rajzait a bábkészítő műhely akril festékkel vitte fel a dobozok felületére, annak érdekében, hogy árnyalatnyi eltérés se legyen a Takács Maritól megszokott színvilágtól. A látványtervek térbeli megformálása elképesztő hatású. Az alkotótársak a kép tárgyi megjelenésével újszerű vizuális formavilágot hoztak létre. Ezzel formabontó audiovizuális kifejezésmóddal számos szakmai elismerésben részesültek.

Tyu-Tyúúú!

Három plüss, ki-be forgatható domb. Kiforgatva a törpék hajléka, a bánya és a galád mostoha lakosztálya. Az egyedi stílus felismerhető. Az illusztrátor és a bábművészek egymásra találásának következő munkája a Hófehérke. Tyu-tyúúú! köszöntik egymást a törpék, s emigyen üdvözlik egymást a bábosok, a műszak, és a sarki fűszeres.

A homogén csapatként mozgó törpék elbűvölőek, Hófehérke tüneményes, mostoha kellőképp randa, s mégsem éri el A 3 kismalac… színvonalát. A kompozíciót ugyanazok az ötletek és egymásra hatások hozzák létre, mégsem érezhető az a markáns lenyűgöző hatás, mint az első közös munkánál. A rendezők az első mese sikerét akarták meglovagolni, s közben nem vették figyelembe a változás és az állandóság arányait. Ez nem az illusztrátor hibája. „Kétszer nem lépsz ugyanabba a folyóba”, tartotta Hérakleitosz , és vélhetően tudja ezt Takács Mari, hiszen kísérletező kedve összes munkájában megjelenik. Igyekszik minden témánál egy keveset hozzáadni ahhoz a látványvilághoz ami a sajátja. A szövegekhez igazítja a rajztechnikát. Az egyvonalas rajzok, és a finom festőiség ismérve illusztrációinak, melyek egyedisége bárminemű körülmények között felismerhetőek.. Kiforrott stílusa mellett építi be munkáiba a jelenkor illusztrációs törekvéseket. A Hófehérke tervezésénél szintén ennek lehettünk tanúi, de ez az illusztrátori szándék kevésnek bizonyult a bábszínházi diadal megismétléséhez.

Mari a blogger

Mindenkinek szép napot!
Úgy döntöttem én is létre hozom a saját blogomat... Sok oka van ennek a döntésnek! Egyrészt igen ritkán sikerül frissítenem a honlapomat, másrészt kapcsolatba tudok lépni veletek az éteren keresztül és ez fontos ha az ember túlnyomó részt az asztal mögött ül.:) Bár ez utóbbit is szívesen teszem.”

2010. január 23., szombat

Így kezdte naplóját Takács Mari, s azóta rendszeresen beszámol legújabb munkáiról.

kalmarildi írta...

Tetszik a malackák egyénisége és hát a farkas sem piskóta.

2010. január 26. 11:36

 irisz írta...

Azt is a Bóbitáék csinálják? Izgalmas! 2010 kulturális fővárosi törpék lesznek? :)

2010. január 27. 1:25

kata írta...

Hát ez szuper!!!
Nagyon jól állnak neked a bábok! :)

2010. január 31. 12:04

kalmarildi írta...

:-)) He-he Micsoda szuper egy banda. Kíváncsi lennék, hogy melyik törpi melyik?? Nincsenek klasszikus ismertető jeleik, mégis mindnek más a tekintete és az alkata, van önálló személyisége. Én már meg is tippeltem a neveket :-), talán el is találtam. Kíváncsian várom Hófehérkét meg a többieket.

2010. február 1. 1:00

irisz írta...

Tyűű- tyütyűű meg aszti'
nagyon jó fej a nyúl is meg a róka is, és szépséges az egész!

2010. március 15. 22:49

 

Miglinczi Éva írta…

Két síró-nevetős élményem volt az elmúlt években. Először Egerben láttam A S.T. Tündért, potyogtak a könnyeim. Másodszor az Örkényben néztem meg, potyogtak a könnyeim. Harmadszor………., s mikor elolvastam a könyvet………… A 3 kismalac… történetét nem tudom már hányszor röhögtem végi. Mari, Laci, Jankó, Viki köszönööööööööm!

2010. augusztus 31. 8: 58

ág írta...

Tudod, kedves Mari, igazán nagy tisztelőd vagyok, és szeretem a munkáidat. Bevallom, kicsit el kezdtem sárgulni...nem tudom milyen egy napod, boldog embernek tartod e magad, és ilyesmik...de azért azt szeretném tudni, ha valaki ilyen tálentummal van megáldva, az is szokott néha másokra kicsit irigykedni? Van úgy hogy azt érzed, de szeretnék, így rajzolni,táncolni, bukfencezni tudni?

2010. szeptember 3. 13:51

Takács Mari írta...

Hajjaj kedves Ág! Nagyon is!!! :)Pedig azt csinálhatom amit a legjobban szeretek (fantasztikus családom rengeteg segítségének köszönhetően)...mégis világ életemben polihisztor szerettem volna lenni!:)

2010. szeptember 4. 5:37

 

 Kell ezeknél jobb kritika? De miért nem alszik Mari 5:37-kor?

 

*„Az év gyermekkönyve” IBBY díját kapta a XVII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
Bagossy László A Sötétben Látó Tündér – mesebeszéd című könyvéért, mely Takács Mari illusztrációjával készült.

* Az évtized magyar gyermekkönyvei a szakma és a közönség szavazatai alapján a Friss tinta! – mai gyermekversek, Takács Mari rajzaival című kortárs antológiájuk hatalmas szakmai és közönségsikert aratott.

 

1 A mesedarab bemutatója: 2005. november 19.

2 A  Sötétben Látó Tündért jelenleg is műsoron van az Örkény Színházban.

3 A 3 kismalac és a farkasok jelenleg túl van a 250. előadáson.


Az írás 2010. 4. számunkban jelent meg.

További képek