FELSMANN TAMÁS Munkácsy Mihály-díjas tervezőgrafikus művész kiállítása
Art Limes | 2025-04-21 87

A tervezőgrafika szinte minden területén folytat alkotói, művészi, kutatói tevékenységet. Felfogásában a l'art pour l'art üres halmaz, nonexistens fogalom, ugyanis a szépre törekvés maga a cél, de sosem öncél, hiszen interpretáló, értő, művelt közeg nélkül a művészet természetesen funkcióját veszti. A művészetet ennek megfelelően el kell adni, kívánatossá, vonzóvá kell tenni.
FELSMANN TAMÁS Munkácsy Mihály-díjas tervezőgrafikus művész kiállításának ünnepélyes megnyitója a Barabás Villa Galériában.
A megnyitó időpontja: 2025. május 08. csütörtök, 18 óra
Helyszín: Városmajor utca 44, Budapest, Hungary, 1122 - Barabás Villa
A kiállítást megnyitja: SÁRA ERNŐ Munkácsy Mihály-díjas, Érdemes és Kiváló Művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja
A kiállítás megtekinthető május 29-ig, hétfőn és szerdán 9.00-19.00, kedden és csütörtökön 9.00-17.00, valamint a meghirdetett programok idejében. (péntektől vasárnapig – zártkörű rendezvények miatt - a kiállítás nem látogatható.)
Az alkozó életrajza:
Felsmann Tamás 1982-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola Alkalmazott Grafika Tanszékén, majd ugyanitt elvégezte a mesterképzést is. Ettől kezdve oktat a Képzőművészeti Egyetemen, mint egyetemi docens. A Tervezőgrafika Szakirányt vezette (2008- 2022), illetve az általános rektorhelyettesi feladatokat is ellátta 2014 és 2016 között.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának témavezetője.
A nemzeti kultúrát gyarapító életművét, fantasztikusan artisztikus, intellektuálisan kifinomult bravúros grafikai megoldások, és szinte befogadhatatlan részletgazdaság jellemzik.
Alkotásaiban az építészeti, geometrikus formanyelv mellett a másik visszatérő téma a nemzeti kötődés, a magyar és egyetemes kultúra és történelem irántitisztelet megjelenítése, így a polgári értékek domináns szerephez jutnak. Felfogásában a l’art pour l’art üres halmaz, nonexistens fogalom, ugyanis a szépre törekvés maga a cél, de sosem öncél, hiszen interpretáló, értő művelt közeg nélkül a művészet természetesen funkcióját veszti.
A művészetet ennek megfelelően el kell adni, kívánatossá, vonzóvá kell tenni. De itt ne gondoljunk semmilyen profánságra, pont ellenkezőleg ez a szemlélete hűvös, távolságtartó és kérlelhetetlen profizmust jelent. Ennek eredője „sub rosa” nyilván a család emlékezetében is megvan, mondjuk úgy magasra lett téve a mérce. Dédapja Kauser József, építész, ki több Monarchia-kori épület mellett arról fémjelzett, hogy Ybl Miklós halála után rábízták a budapesti Szent István Bazilika befejezését. Ez a komoly szellemi örökség, hagyomány a teljes pályája során nyomon követhető, a geometrikus formák, a körző, a kupola visszatérő toposzok alkotásaiban.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának témavezetője.
A nemzeti kultúrát gyarapító életművét, fantasztikusan artisztikus, intellektuálisan kifinomult bravúros grafikai megoldások, és szinte befogadhatatlan részletgazdaság jellemzik.
Alkotásaiban az építészeti, geometrikus formanyelv mellett a másik visszatérő téma a nemzeti kötődés, a magyar és egyetemes kultúra és történelem irántitisztelet megjelenítése, így a polgári értékek domináns szerephez jutnak. Felfogásában a l’art pour l’art üres halmaz, nonexistens fogalom, ugyanis a szépre törekvés maga a cél, de sosem öncél, hiszen interpretáló, értő művelt közeg nélkül a művészet természetesen funkcióját veszti.
A művészetet ennek megfelelően el kell adni, kívánatossá, vonzóvá kell tenni. De itt ne gondoljunk semmilyen profánságra, pont ellenkezőleg ez a szemlélete hűvös, távolságtartó és kérlelhetetlen profizmust jelent. Ennek eredője „sub rosa” nyilván a család emlékezetében is megvan, mondjuk úgy magasra lett téve a mérce. Dédapja Kauser József, építész, ki több Monarchia-kori épület mellett arról fémjelzett, hogy Ybl Miklós halála után rábízták a budapesti Szent István Bazilika befejezését. Ez a komoly szellemi örökség, hagyomány a teljes pályája során nyomon követhető, a geometrikus formák, a körző, a kupola visszatérő toposzok alkotásaiban.
Művei jelentős közgyűjteményekben is szerepelnek, pld. Magyar Nemzeti Galéria, Munkácsy Mihály Múzeum, Katona József Múzeum, Japán Design Foundation, stb.
Alkotásainak sorát számos nemzetközi és hazai siker övezi, valamint – példa nélküli módon – hat alkalommal érdemelte ki az Országos Tervezőgrafikai Biennále fődíját (1986., 1990., 1992., 1994., 2012., 2018.).
Alkotásainak sorát számos nemzetközi és hazai siker övezi, valamint – példa nélküli módon – hat alkalommal érdemelte ki az Országos Tervezőgrafikai Biennále fődíját (1986., 1990., 1992., 1994., 2012., 2018.).
Magas színvonalú művészi tevékenységét két alkalommal életműdíjjal ismerték el.
(2008 – A Magyar Grafikai Stúdiók Egyesületének Életmű-díja, 2016 – A Magyar Képző és Iparművészek Szövetségének Életmű-díja),
1995-ben Munkácsy Mihály-díjat, 2024-ben Magyar Érdemrend Lovagkereszt (polgári tagozat) díjat kapott.
2023-tól a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja.