Tűzjelek
A Pozsonyi Magyar Kulturális Intézet tárlatán az I. Felvidéki Szépművészeti Biennálénak a Külgazdasági és Külügyminisztérium által díjazott két művész - Kutak Adrienn és Farkas Vajk - kiállítása volt látható.
Az Elmozdulás tematikájú biennálé megrendezésére 2021. kora őszén került sor a komáromi Limes Galériában. Kutak Adrienn keramikusművész és Farkas Vajk üvegművész egyszerű formavilággal megalkotott művei a volt katonatemplom izgalmas és inspiráló terében meghatározó erővel hatottak, és ez a revelancia a pozsonyi Magyar Kulturális Központ Liszt Intézete modern kiállítóhelyén is érezhető. A két művészeti ág az utóbbi években a kortárs művészet fő áramában ritkábban kap kiemelt helyet, így a díjazáson túl ezért is fontos ez a kiállítás. A tárlaton két alkotói hitvallás jelent meg.
Végtelen lehetőségeket magában hordozó anyaggal dolgozik mindkét művész. Alkotásaik nem múltba révedőek, hanem a jelenkor eszköztárával újrafogalmazott víziók, egyfajta spirituális utazást, az útkeresés misztériumát rejti a két műtárgykollekció. A tárlat természetesen nem adhat teljes körképet a művészek alkotóperiódusairól. A falakon lévő és a térbe állított alkotások néha erősítik egymást, máskor a tér ellenpontjaként hirdetik az alkotói szubjektumot. Az alkotók tudatosan átgondolt „önarcképe” bontakozik ki a művekben. A kiállítótérben azonnal feltűnik a kiállított anyag sokszínű gazdagsága. Néhol szimmetriaelv szerint rendeződnek a művek, máshol a játékos térhelyzeteket követelő alkotások kerülnek előtérbe. A két művész alkotásaiban rendre tetten érhető motívum az elmozdulás. Láthatjuk, hogy az egymás mellé elhelyezett két műtárgycsoportban egy nagyon tiszta kifejező erő jelenik meg, mely segíti a két művészeti ág egymásra találását.
Farkas Vajk üvegművész az üveg sajátosságait – a keménységben rejlő lágy íveket, fénytörő-fényáteresztő képességet – hangsúlyozó, egyszerű formavilágú, egymásra épített, rétegelt, ragasztott, hajlított kompozícióit a kísérletező kedv jellemzi. Érdemes megemlíteni a műtárgyak színeit. Az alkotások áttetszősége mellett a kék, sárga, zöld színek elevensége, azok egymásba folyása, tükröződése teszik lenyűgözővé a műveit. Geometrikus elemeinek alaki minimalizmusa ellenére magukon hordozzák a célratörő kézműves munka gondosságát. E gondosság spirituális summázattal jelenik meg Farkas Vajk szimbólumrendszerében melyben a idő–tér szintézise fedezhető fel. Kevés elemmel, mértéktartóan vet fel kérdéseket. Úgy helyezi el a kompozícióban szereplő motívumokat, hogy azok morális értéke kiemelt szerepet kapjon. A hajlított összefüggés-jelentések rezdüléseit drámaian szembesíti a tárgyi világtól elvonatkoztatott jelekkel. Van úgy, hogy puritán, geometrikus rendbe foglalja a felépítményeit, máskor pedig az anyag természetes szépségét kihasználva szabad asszociációkra serkenti a szemlélőket. Nem közöl konkrétumokat, nem közöl megkérdőjelezhetetlen állításokat, hiszen ezzel tárgyiasíthatná a hangulatokat, érzéseket. Ezzel az olvashatóság és az absztrakció különféle átmenetei fedezhetők fel alkotásain. Szűkszavúsága ellenére az üvegművek érzelmi telítettsége katartikus élmény nyújt. Az anyaghasználat teljessége, a formai letisztultság szinte a végletekig leegyszerűsített művészi szándékának alkotóelemeit konzerválja műveiben.
A 2002-ben elhuny Stanislav Libenský cseh üvegművészt idézve: „Az üveg minden emberi érzés kifejezésére alkalmas”, s ez az érzelemgazdagság jelenik meg Farkas Vajk művészetében.
Kutak Adrienn agyagban fogant művészi mondanivalója nem rendeződik a felkapott divatirányzatok sorába. Alkotásai mélyebb művészi mondanivalók eszközei. Műtárgy-kompozíciói egyénien átírt, költőien részletgazdag alkotások, emellett realisztikus elemekben bővelkedők. Nem utánoz, hanem expresszíven újrateremt, kiemeli az időt, mint napjaink egyik legaktuálisabb szentség-fogalmát. Kutak Adrienn totemszerű plasztikáinak érzelmi rezdülései, a natúr és erőteljes földszín-felületekkel egyfajta szellemi fejlődéstörténetet alkotott. Egyedi kifejezésmódjával az érzelmi habitus kibontására törekszik. A fal síkjából kiemelkedő reliefszerű kompozíciókkal a hétköznapi valóság és annak áttranszponált képe közti különbségeket keresi, térplasztikáival az anyatermészet kiragadott részletét vetíti a nézők elé. Kutak Adrienn munkáiban az állandóság-mulandóság, a nyitottság-zártság, elválás-együvé tartozás témáját dolgozza fel. A különböző kultúrák hit- és mítoszvilágának megjelenése, azok üzenetei meghatározóak alkotói periódusaiban. Az ősi szimbólumokkal telített kerámia kompozíciók archaikus jelentésekkel bírnak. Az elválást, elmozdulást, összekapcsolódást szimbolizáló gondolatok a reményt, egy távolabbi szebb élet beteljesülését jelzik. Ennek a kiolthatatlan örök vágykeresésnek jelképe Kutak Adrienn is lehetne, aki reménységről, titkokról, félelmekről mesél a műveiben, melyek az organikus világot kapcsolják össze a jelenkor dilemmáival. A ráció és a spiritualitás határán mozgó alkotásai egyetemes érvényű megfogalmazásokat rejtenek, s azt, hogy a hitesség tartományai végtelenek. A fali és térbeli munkáin a nyers erő és gyengéd líra egyaránt jelen van. Titokzatos, szimbolikus tartalmakat hordozó műveit bárhol felállhatnák – akár a Limes Galéria szakrális terében, akár itt, ebben az újszerű környezetben, jelentésük állandóságot, a reménykedést, a kétkezi munka hitét és a kitartást hirdetik.
Végezetül elmondható, hogy az erős vizuális ingerekkel csalogató kiállítás gazdag mondanivalóval szolgál. Az alkotói attitűd sokarcúságát mutatja fel a két művész, s azt, hogy ember és természet szerves kapcsolata miként lesz mindennapos valóság és ünnep. Pontosság, tiszta kifejezésmód, a tömörítés, a jelekkel való kommunikálás jellemzi a két alkotó törekvéseit. A Mindenható rejtve marad, de teremtő ereje átszüremlik az alkotásokon.
Fotó: Miglinczi Éva, Farkas Vajk