Egy teremnyi paradoxon
Miglinczi Éva | 2015-09-08 1546
Pozsonytól délre, a fővárostól 20 km-nyire található az európai modern művészetek egyik legimpozánsabb múzeuma, a Danubiana Meulensteen Art Museum. Alapítói a holland - eindhoveni - műgyűjtő és mecénás Gerard Meulensteen, valamint a szlovák galerista Vincent Polakovič.
A múzeum 2000-ben nyitotta meg kapuit, s azóta sok száz kiállítást valósítottak meg Szlovákiában. Európa, illetve a világ legtekintélyesebb képzőművészeinek alkotásait – Karel Appel, Sam Francis, Miroslav Cipár, Keserű Ilona, Rudolf Sikora, Vladimír Popovič és mások – állandó kiállítást keretében mutatják be.
A három állam határán húzódó múzeum sajátos fekvése, az épített és a természeti környezet összhangja a látogatóknak feledhetetlen látványt kínál.
A múzeum épületegyüttese rányújtózik a Dunára. A folyó közvetlen környezetének növény és állatvilága a művészet e félszigetével egyesül. A természetközeli kapcsolat minden évszakban más, és más élményt sugároz az odalátogatóknak.
A múzeum körüli szoborparkban többek között El Lissitzky, Magdalena Abakanowicz, Jim Dine, Jozef Jankovič, Arman, Vladimír Kompánek, Rudolf Uher alkotásai láthatók.
A nyári időszaki kiállítások egyike a világ egyik legjelentősebb animátorának, Jan Švankmayernek tematikus tárlata.
Jan Švankmajer báb- és díszlettervező szakon Jirí Trnka és Emil Radok tanítványaként végzett a prágai művészeti akadémián. A cseh új hullám élharcosaival indult, kiknek a mindennapok dicsérete, az emberközeli, emberszagú mozi volt a nagy találmánya. J.Š. pályája ellenben a kezdetektől a valóság és természetfeletti groteszk ábrázolásáról, a fantázia jeles napjairól áradozott. A „feketehumor” előfutárának több mint húsz évet kellett várnia, míg a világ megértette gondolatait, s e gondolatokat igyekeznek megfejteni Danubiana Múzeum tárlatára látogatók is. Rémálomszerű, szellemes alkotások – csontkollázsok –, autonóm képi kifejezésmódok, néhol pszichiáterért kiáltó gondolatok uralják a kiállítótermet. A világújrateremtő művész, Jan Švankmajer furmányos, szürreális mesebeszédeit vágyódások és kapcsolódások határozzák meg. A következetesen figyelmen kívül hagyott esztétikai szempontok eredménye, a műtárgyak elképesztő sokszínűsége. Švankmajer műveinek sajátosan eltúlozott animált tárgyai gyakran különös interakciókat ébresztenek a tárlatlátogatókban. Magánynak, gátlástalan humornak, félelemnek, szeretetnek, kiszolgáltatottságnak kitüntetett szerepe van műveiben. Az önmagához mindig visszatérő állandóság mögött valamiféle ősi egység, a transzcendens rendben a rendezetlenség mutatkozik meg. Elképesztő a teremben kiállított fantázia-sorozatok látványa. A švankmajeri sokkoló állatprototípusok előhírnökei egy feltételezett ökológiai katasztrófának….
Švankmajer barátjának és kollégájának Ivan Melicherčík gyűjteménye egyfajta szürreális bestiárium. Csontok, szarvak, karmok, kagylók, agancsok alkotta szörnyek újrateremtett világában kalandozva megismerhetjük az örök gyermek Švankmajer makacsul provokáló lényét, aki folyamatosan játszik az érzelmekkel. A švankmajeri "szépség", a döbbenetes nézőpontok, rögeszmék, kiszolgáltatott érzelmek sajátos láttatásával, az absztrakció birodalmának bejárásával kapunk képet a rendkívüli érzékenységű, átütő kritikai gondolatokat megfogalmazó művészről.
A három állam határán húzódó múzeum sajátos fekvése, az épített és a természeti környezet összhangja a látogatóknak feledhetetlen látványt kínál.
A múzeum épületegyüttese rányújtózik a Dunára. A folyó közvetlen környezetének növény és állatvilága a művészet e félszigetével egyesül. A természetközeli kapcsolat minden évszakban más, és más élményt sugároz az odalátogatóknak.
A múzeum körüli szoborparkban többek között El Lissitzky, Magdalena Abakanowicz, Jim Dine, Jozef Jankovič, Arman, Vladimír Kompánek, Rudolf Uher alkotásai láthatók.
A nyári időszaki kiállítások egyike a világ egyik legjelentősebb animátorának, Jan Švankmayernek tematikus tárlata.
Jan Švankmajer báb- és díszlettervező szakon Jirí Trnka és Emil Radok tanítványaként végzett a prágai művészeti akadémián. A cseh új hullám élharcosaival indult, kiknek a mindennapok dicsérete, az emberközeli, emberszagú mozi volt a nagy találmánya. J.Š. pályája ellenben a kezdetektől a valóság és természetfeletti groteszk ábrázolásáról, a fantázia jeles napjairól áradozott. A „feketehumor” előfutárának több mint húsz évet kellett várnia, míg a világ megértette gondolatait, s e gondolatokat igyekeznek megfejteni Danubiana Múzeum tárlatára látogatók is. Rémálomszerű, szellemes alkotások – csontkollázsok –, autonóm képi kifejezésmódok, néhol pszichiáterért kiáltó gondolatok uralják a kiállítótermet. A világújrateremtő művész, Jan Švankmajer furmányos, szürreális mesebeszédeit vágyódások és kapcsolódások határozzák meg. A következetesen figyelmen kívül hagyott esztétikai szempontok eredménye, a műtárgyak elképesztő sokszínűsége. Švankmajer műveinek sajátosan eltúlozott animált tárgyai gyakran különös interakciókat ébresztenek a tárlatlátogatókban. Magánynak, gátlástalan humornak, félelemnek, szeretetnek, kiszolgáltatottságnak kitüntetett szerepe van műveiben. Az önmagához mindig visszatérő állandóság mögött valamiféle ősi egység, a transzcendens rendben a rendezetlenség mutatkozik meg. Elképesztő a teremben kiállított fantázia-sorozatok látványa. A švankmajeri sokkoló állatprototípusok előhírnökei egy feltételezett ökológiai katasztrófának….
Švankmajer barátjának és kollégájának Ivan Melicherčík gyűjteménye egyfajta szürreális bestiárium. Csontok, szarvak, karmok, kagylók, agancsok alkotta szörnyek újrateremtett világában kalandozva megismerhetjük az örök gyermek Švankmajer makacsul provokáló lényét, aki folyamatosan játszik az érzelmekkel. A švankmajeri "szépség", a döbbenetes nézőpontok, rögeszmék, kiszolgáltatott érzelmek sajátos láttatásával, az absztrakció birodalmának bejárásával kapunk képet a rendkívüli érzékenységű, átütő kritikai gondolatokat megfogalmazó művészről.
Danubiana Meulensteen Art Museum
Tovább a galériába
Fotó: Miglinczi Éva