Játék az agyaggal
Miglinczi Éva | 2015-06-09 2319
Ikonikus helyen a Gorka család egykori házában, műtermében, a verőcei Gorka- villában, 2015. június 06-án nyílt meg Szemereki Teréz Ferenczy Noémi- díjas keramikusművész „Formák-technikák- újragondolva” című kiállítása.
Csenkey Éva művészettörténész a tárlat megnyitóján utalt arra, hogy a tatai születésű Szemereki Teréz művészi attitűdjére mennyire mélyen hatott a tatai fazekasság, és a fajanszgyár mestermunkáinak élményvilága. A Rotary Club Budapest-Budavár korábbi elnöke Nagy Gyula köszöntőjében közös munkájukról, a csökkentlátók számára létrehozott "Tapintható láthatatlan" projektről beszélt.
"Újragondolva" a kiállításom címe. Ez magában foglalja a megújulás és a hagyomány egységét, mindkettő együttes jelenlétét, egyensúlyának megteremtését, ami az alkotóművészet örök feladata – mondta Szemereki Teréz. A térplasztikáknál, vagy a murális munkáknál, az ütköztetés, az ellentétek foglalkoztatnak. A geometrikus és organikus formák egymás mellé helyezésével, a harmonikus, diszharmonikus rend és „rendetlenség” megmutatása, egyensúlyozása érdekel. A statikus, nehézkes samottból kialakítani egy dinamikus mozdulatot, vagy a mozdulás képzetét. Erre eleinte a legalkalmasabbnak az áttört felületek bizonyultak, sőt ezek egymás mögé helyezésével az elmozdulás, a fényárnyék játéka megadja a különleges térbeli élményt, a formák felbomlása, hullámzása, átalakulása, térszervező ereje, az elmozdulás során.
Az elvont és konkrét formarészek, a pozitív és negatív formák, az egész és a fél, a zárt és a nyitott formák párbeszéde, az organikus formában megjelenő geometrikus elemek egyensúlya játékos bemutatása a célom. A növényi motívumok mellett, a felhők és madarak szimbolikájához időről időre szeretek visszatérni a hagyományos fogalmazásait megújítva értelmezni. Amikor dolgozom, „játszom” az agyaggal. A tematikus feladatoknál a gondolatok bemutatására, könyvtárazásra csábítanak, a művészettörténet és a kerámia technológia irányában. Nagyon szeretem a hosszúra nyúlt tanulmányokat, amik segítenek egy egy gondolat, vagy technika tovább vitelében. Azután jöhet ismét a „játék” öröme."
A Gorka Múzeumban látható kiállításon ősi szimbólumok, archaikus formák jelennek meg a művész letisztult kisplasztikáiban. A szakrális jelentésköröket hordozó művek mellett sorakozó lélek-madarak a család szentségét hirdetik. Az újragondolt madármotívumok több tárgyon megidéződnek. Néhol sejtelmes lenyomatként, másutt konkrét mitológiai utalást hordoznak a művek.
Gorka Lívia régi leányszobájában – a tárlat helyszínén – a látogatók tanúi lehetnek a keramikusművész újraértelmezett, de múltidéző alkotásainak egységbe foglalásának. Szemereki Teréz munkáira jellemző szofisztikált formarend és színvilág, s a tradíciók megőrzése létfontosságú része művészetének.
Munkái több hazai és rangos külföldi kiállításon szerepeltek és gyűjteményeikben megtalálhatók: Faenza, Vallauris, München, Koblenz, Frankfurt, Svédországban, Indiában (Goa-Bicholim), Japánban (Tokoname), Új-Zélandon (Fletcher Challenge Award), Kairó, (Nemzetközi Kerámia Biennále), Zágráb (Minikerámia Triennálé), Varazdin, Ceramica Multiplex, Kecskemét, Kerámia Stúdió, Hódmezővásárhely
VERŐCE, GORKA VILLA, 2015. 06. 06.
Tovább a galériába
"Újragondolva" a kiállításom címe. Ez magában foglalja a megújulás és a hagyomány egységét, mindkettő együttes jelenlétét, egyensúlyának megteremtését, ami az alkotóművészet örök feladata – mondta Szemereki Teréz. A térplasztikáknál, vagy a murális munkáknál, az ütköztetés, az ellentétek foglalkoztatnak. A geometrikus és organikus formák egymás mellé helyezésével, a harmonikus, diszharmonikus rend és „rendetlenség” megmutatása, egyensúlyozása érdekel. A statikus, nehézkes samottból kialakítani egy dinamikus mozdulatot, vagy a mozdulás képzetét. Erre eleinte a legalkalmasabbnak az áttört felületek bizonyultak, sőt ezek egymás mögé helyezésével az elmozdulás, a fényárnyék játéka megadja a különleges térbeli élményt, a formák felbomlása, hullámzása, átalakulása, térszervező ereje, az elmozdulás során.
Az elvont és konkrét formarészek, a pozitív és negatív formák, az egész és a fél, a zárt és a nyitott formák párbeszéde, az organikus formában megjelenő geometrikus elemek egyensúlya játékos bemutatása a célom. A növényi motívumok mellett, a felhők és madarak szimbolikájához időről időre szeretek visszatérni a hagyományos fogalmazásait megújítva értelmezni. Amikor dolgozom, „játszom” az agyaggal. A tematikus feladatoknál a gondolatok bemutatására, könyvtárazásra csábítanak, a művészettörténet és a kerámia technológia irányában. Nagyon szeretem a hosszúra nyúlt tanulmányokat, amik segítenek egy egy gondolat, vagy technika tovább vitelében. Azután jöhet ismét a „játék” öröme."
A Gorka Múzeumban látható kiállításon ősi szimbólumok, archaikus formák jelennek meg a művész letisztult kisplasztikáiban. A szakrális jelentésköröket hordozó művek mellett sorakozó lélek-madarak a család szentségét hirdetik. Az újragondolt madármotívumok több tárgyon megidéződnek. Néhol sejtelmes lenyomatként, másutt konkrét mitológiai utalást hordoznak a művek.
Gorka Lívia régi leányszobájában – a tárlat helyszínén – a látogatók tanúi lehetnek a keramikusművész újraértelmezett, de múltidéző alkotásainak egységbe foglalásának. Szemereki Teréz munkáira jellemző szofisztikált formarend és színvilág, s a tradíciók megőrzése létfontosságú része művészetének.
Munkái több hazai és rangos külföldi kiállításon szerepeltek és gyűjteményeikben megtalálhatók: Faenza, Vallauris, München, Koblenz, Frankfurt, Svédországban, Indiában (Goa-Bicholim), Japánban (Tokoname), Új-Zélandon (Fletcher Challenge Award), Kairó, (Nemzetközi Kerámia Biennále), Zágráb (Minikerámia Triennálé), Varazdin, Ceramica Multiplex, Kecskemét, Kerámia Stúdió, Hódmezővásárhely
VERŐCE, GORKA VILLA, 2015. 06. 06.
Tovább a galériába