ELHAM M. AGHILI textilművész – FLOWERSTAN című kiállítása

Az olaszországi Sansepolcroban a CASERMARCHEOLOGICA kiállítóhelyen 2025. január 25-én, szombaton 18 órakor nyílik meg Elham M. Aghili textilművész FLOWERSTAN című kiállítása, melyet a tárlat kurátora Barbara Pavan művészettörténész nyit meg.
A FLOWERSTAN egy neologizmus, amely az angol „Flowerland” és a perzsa „Golestan” szinonimája összeolvadásából született, és Elham M. Aghili művészi kifejezésmódjának legújabb fejlődését foglalja magába. A projekt a művésznő szakmai kutatásainak csúcspontja, amelyben összegezi eddigi életművének aspektusait. A Casermarcheologica projektteremben Aghili munkásságának bonyolult rétegződése szintetizálódik, miközben új perspektívák gyökereznek, és végtelen távlatokat nyitnak meg.
Elham M. Aghili, a nemzetközileg is aktív olasz-iráni művész víziója egy párhuzamos, képzeletbeli természetet idéz, ahol a bonyolultan szőtt szálak - elsősorban a VIMAR1991-es gyártásból származó, újrahasznosított hulladékok - olyan tájakat hoznak létre, amelyek a valóság és az illúzió, természetes és mesterséges, lét és látszat között oszcillálnak. A művész szimbolikus és kulturális utalásokkal átszőtt vizuális nyelvezetével újraértelmezi az emberiség és a környezet közötti kapcsolatot, a fonalakat az emberi gondolkodást a természeti világgal összekötő láthatatlan kapcsolatok látható metaforáivá alakítva. Az Aghili által erre az alkalomra megálmodott „fordított kert” most még inkább aktuális az éghajlati vészhelyzetek, háborúk és globális járványok által megzavart világ megható metaforájaként szolgál. A műalkotás egy olyan természetet idéz fel, amely bizonytalanul egyensúlyoz a túlélés és a megsemmisülés között, és kétségbeesetten kapaszkodik a létezés minden szintjébe. A művész a kidobott fonalak és újrahasznosított anyagok ügyes felhasználásával egy olyan fejre állított univerzumot alkot, amely destabilizálja a hagyományos felfogást, és arra kényszeríti a nézőt, hogy szembesüljön egy új érzékelési renddel. A mű nemcsak esztétikai felidézésként, hanem az életért folytatott könyörtelen küzdelem allegóriájaként is megjelenik. A gravitáció és az érzékelés törvényeinek felborításával az installáció kritikai reflexióra invitál, túllépve a puszta reprezentáción, hogy a mélyebb, rétegzettebb történetmesélés médiumaként szolgáljon. Aghili a szemlélőt a látható határain túlra vezeti, felfedve a rejtett természet csodáit, amelyek - bár gyakran figyelmen kívül hagyják őket - magának az életnek az alapját képezik. A FLOWERSTAN projekt egyszerre kritikai és költői figyelmeztetés korunk paradoxonaira, figyelmeztet a természetet leigázására.
A projektteremben kiállított műtárgy együttes magával ragadó élményt kínál. A kiállított anyag arra hívja fel figyelmünket, hogy nézzünk a felszín mögé, fedezzük fel a rejtett vitalitást, és gondoljuk a lét emberközpontúságára. Aghili olyan filozófiai és esztétikai teret teremt, ahol a látható és a láthatatlan, a természetes és a mesterséges közötti határok feloldódnak. Bemutat egy olyan jövőkép lehetőségét, amelyben az emberiség kibékül a Földdel - nem mint annak uralkodója, hanem mint egy csodálatos, törékeny és magasztos ökoszisztéma része.
A MŰVÉSZ
Elham M. Aghili perzsa származású olasz művész, 1989-ben született Sassuolóban. Egy perzsa szőnyegek köré épülő családi vállalkozásban nőtt fel, és olyan környezetbe került, amely később mélyen befolyásolta művészi útját. Miután kezdetben tudományos pályára lépett, 26 éves korában beiratkozott a bolognai Képzőművészeti Akadémiára, ahol képzőművészetből alap- és mesterdiplomát is szerzett. Műveit beválogatták a Premio Nazionale delle Arti XV. kiadására a sassari Mas-Edu Múzeumban, a Contexile Nemzetközi Kortárs Textilművészeti Biennáléra Guimarãesben (Portugália), a Valcellina Awards-ra Maniagóban (PN) és a Tramandára Chieriben (TO). 2021-ben Hybrids című munkája elnyerte a Volvo Car Italia által támogatott Avant Young #Safety Award díjat Milánóban. Művei rangos magángyűjtemények részét képezik, és olyan intézmények állandó gyűjteményeibe kerültek be, mint a párizsi Hub 19M, a bolognai Consorzio Colibri, a biellai Fatti ad Arte, a chieri (TO) Trame d'autore és a Romagna Fiere gyűjteménye. Legutóbbi önálló kiállításai közé tartoznak a következő installációk: a Milano Design Week 2024 keretében a Spazio Cappelliniben, The New Bloom a Chanel milánói irodájában, Fioritura in corso a Villa Bellombrában, Bologna, Il Giardino dell'anima a Palazzo Ferreróban, Biella, Appesi a un filo az SCD Galériában, Perugia, és a Pitti Immagine Filati három egymást követő kiadása (2022, 2023, 2024) a Vimar1991 számára a firenzei Fortezza da Bassóban.
Csoportos kiállításokon vett részt többek között a II. Nemzetközi Kortárs Szálművészeti Biennálén a valtopinai MuRTAC Hímző- és Textilművészeti Múzeumban, a Threads of Our Time a New York-i Gallery Space at Chelsea Marketben, a De Rerum Natura az 59. Velencei Művészeti Biennálén a Naval Officers' Clubban, Arsenale, Velence, Risonanze a bolognai Palazzo d'Accursio városi művészeti gyűjteményben, a The World Textile Arts 25WTA keretében, Fiberstorming a Salone Italia keretében a Bergamo Arte Fierán, és The Soft Revolution a Busto Arsizio-i Textilmúzeumban.
Aghili művészi felfedezései a divattal és a dizájnnal is keresztezik egymást, amit jól példáz a londoni Samanta Virginio márkával való legutóbbi együttműködése, amelyhez az A New Bloom című szobor-ruhát tervezte és készítette.
CASERMARCHEOLOGICA ÉS PALAZZO MUGLIONI
Az 1536-ban a nemesi Muglioni család által középkori alapokra épített Palazzo Muglioni évszázadok óta Sansepolcro egyik szimbóluma. Ez az impozáns reneszánsz épület, amely stukkós termekkel, fából készült mennyezetekkel, terasszal és függőkerttel rendelkezik, az idők során különböző célokat szolgált: Minerva Muglioni alatt nemesi rezidenciaként és kulturális központként, a Buitoni első székhelyeként, a Carabinieri laktanyaként, az 1980-as években pedig iskolai melléképületként.
Több évtizedes elhanyagoltság után a „Città di Piero” középiskola diákjainak egy csoportja és tanáruk, Ilaria Margutti 2013-ban egy megújítási projektet kezdeményezett, amely a palotát kreatív, generációk közötti térré alakította át. Bár 2015-ben szerkezeti problémák miatt leállt, a projekt a Culturability támogatásnak és Laura Caruso kulturális projektmenedzsernek köszönhetően újjáéledt. A 2017-es újranyitás óta a CasermArcheologica a Palazzo Muglionit a kulturális megújulás modelljévé változtatta, ötvözve a történelmi emlékezetet, a társadalmi innovációt és a kreativitást.
Ma a CasermArcheologica Sansepolcro vibráló kulturális központjaként áll, példát mutatva a művészeti és társadalmi megújulásról, és elősegítve a művészet, a kultúra és az oktatás közötti párbeszédet.
ELHAM M. AGHILI textilművész FLOWERSTAN című kiállítása
Kurátor: Barbara Pavan művészettörténész
A kiállítás megnyitója: 2025. január 25., szombat, 18:30 óra
Helyszín: CASERMARCHEOLOGICA - Via Niccolò Aggiunti 55, Sansepolcro (AR), Olaszország
A kiállítás megtekinthető: 2025. április 30-ig.
Információ: www.casermarcheologica.it