Fent és lent – Tükröződések és gesztusfestészet
A 24. Múzeumok Éjszakáján nyílt meg a mosonmagyaróvári Hansági Múzeum „Partvonal” című kiállítása, amely Szilágyi Jéger Teréz képzőművész és tanár 2019 és 2024 közötti műveiből mutat be válogatást.
Az ukrán származású Kazimir Malevics szerint meg kell szabadítani a művészetet a való világ holtsúlyától, hogy a tér formájában menedékre leljünk. E korszerű szemléletre alapozva Szilágyi Jéger Teréz vizuális nyelvezetével nemcsak próbál kilépni a táblakép által megszabott keretekből, hanem expresszív és markáns kolorizmusával érzelmeket és gondolatokat gerjeszt a képkereten kívüli világ számára.
Érdemes felfigyelni a tájképeire, melyek közül néhány a gyulai, mások az ócsai vagy a rajkai művésztelepen jöttek létre. Zsíros pasztell és erőteljes komplementer színek közvetítenek más érzések mellett megélt szorongásokat és félelmeket. A finom, nőies formákat a kemény, gesztus szerű színfoltok és vonalhalmazok egészítik ki. A komplementerek erős kontrasztokat termelnek, melynek köszönhetően mintegy kilépnek az ábrázolt térből. Ugyanakkor, ha jobban megvizsgáljuk tájképeit, egy expresszíven introspektív ecsetkezeléssel szembesülünk, amely érdemben ki tud bontakozni az olajfestményein. Amennyiben a szakrális enteriőrjeit nézzük, egy panteisztikus gondolkodásmóddal találkozunk. Isten és az ember kapcsolata a távolságok és a közelségek ellentmondásos viszonyrendszerére épül. A fény úgy hatol be a templomba, hogy teljesen betölti a teret és végig uralja ezt az ember nélküli üres főhajót. Nyilvánvalóan itt Szilágyi Jéger Teréz
mesterének, Tóth Csaba Munkácsy-díjas festőművésznek vizuális szemléletével találkozunk. Ezzel szemben az „Érkezés” című két darabból álló festményén a tükröződések és a térbeli struktúrák közötti feszültség nyilvánul meg expresszíven. Természetesen érdemes a kiállításban szereplő portréit is szemügyre venni. Rácsszerű struktúrák jelennek meg a kép elülső felületén, miközben a művésznő arca szép lassan megnyílik a néző előtt. Ezek gyors játékok a gondolattal, adott pillanatban az arcra vetülő fény-árnyék mintázatok érzésvilágát visszatükröző reakciók a vásznon, vagy papíron. Az ezeken látható óvatosság és elfojtott kolorizmus valószínűleg a Covid által produkált bezártság egyik legjobb megjelenítése festményen. Mindezek tükrében nyugodtan kijelenthetjük, hogy Szilágyi Jéger Teréz Malevicshez hasonlóan a táblakép keretein kívüli világot.
Főkép: Önarckép 2021
Szövegközi kép: Érkezés 1., Érkezés - Kőszeg 2019, Szilágyi Jéger Teréz a kiállítás megnyitóján, Partvonal 2. Rajka 2021, 2023. 07. 02.
Galéria: Önarckép 2021, Felszín 1. Gyula 2019, a kiállítás megnyitója