Egér a porondon

Miglinczi Éva | 2015-04-05

Az anyag nem vész el csak átalakul, Szalma Edit illusztrációiról

Egér a porondon, avagy éjszakai riadó!

A magyar gyermekkönyv-illusztráció egyik legtermékenyebb művésze Szalma Edit. A Trapp és a Cinóber Cirkusz című könyveinek témája a cirkusz, s a kiadványok létrejöttében alkotótársa Módra Ildikó. A Trapphoz készített illusztrációk az olvashatóság segítésén túl extra információkkal látják el az olvasót. Rajzaiban nem a szöveg képi tolmácsolása formálódik meg, hanem átjárót nyit a verbális és a vizuális élmények között. Milliónyi humorral átszőtt rajzai tapintatosan segítik a szöveg hiányosságait. Kiemeli a hétköznapi mondatokat, s azokat továbbgondolva olyan képi atmoszférát teremt, mely izgalmasan erősíti a történetet. A jellegzetes stílusú illusztrátor mesélő képeit a meleg colorok és tónusok, pöttyök és foltok világa jellemzi. Bátran játszik a színekkel, a formákkal, a hangulatokkal. A látszólagos könnyedség mögött azonban míves munka rejlik. Pazar, festői felületeket, sajátos nézőpontú térkompozíciókat alkalmaz a művész. Perspektívaszerkesztésének folyományaként szinte minden oldalon rácsodálkozhatunk a jellegzetes Szalma világokra. A tarka színfoltok libbenő egyensúlyából összeálló kompozíciókból játékos és groteszk figurák kelnek életre. Szalma Edit rajzai sohasem hivalkodók. Nem telepednek rá a szövegre, ezzel teremtve meg az oldalpárok harmóniáját. Az illusztrátor beszélő képei mellett érdemes megfigyelni a könyv tipográfiai erényeit, mely szintén Szalma Edit munkája. A vízszintes síkból kimozdított, betűnagyságban és színben hangsúly kapó mondatrészek felerősítik a tartalmi szegmenseket. A szakavatott illusztráció, tipográfia, könyvterv és a szívhez szóló mese egysége kedves olvasmánya lett a gyermekeknek. Szalma Edit a Trapp illusztrációival 2011-ben az Év Gyerekkönyve versenyben elnyerte az IBBY Magyar Szekciója fődíját. (Naphegy Kiadó) A Cinóber Cirkusz történetéhez készült térbeli figurák, az NKA illusztrációs pályázatára születtek. A papírmassé artisták, zsonglőrök, tűznyelők, bűvészek mindahányan macskák. Karakteres, bábszerű cirkuszi társulat alapja háztartási hulladék. Flakonokból, üvegekből, papír hengerekből, dobozokból megalkotott térbeli figurák, s ennek a kompániának valóban nincsen párja a magyar gyermekkönyv piacon. Az újrahasznosított gyógyszeres dobozok, wc papír gurigák, öblítős flakonok kasírozása, a markáns plasztikák kialakítása, a papír applikációkon túli festés eredményeként a kidobásra ítélt tárgyak megelevenednek. Átlényegítésük - a bábu lét megteremtése -, után életre kelve megrázzák magukat, s Csipesz, Bukfenc, Grabanc, Firminc úr, Mázlist, Nyikk és Nyekk, Negró, Madzag, Vanessza és a gördülő cicák, Miss Mini, Csiri bácsi - aki levarázsolja a csillagokat az égről vagányul pózolnak Varga Somogyi Tibor fényképezőgépe előtt. Első ránézésre azt is gondolhatnánk, hogy minden lelkes háziasszony-anyuka el tudja készíteni ezeket a bábokat hétköznapi, elnyűtt tárgyakból. Első ránézésre. Ám amikor Edit teremtményeit szemrevételezzük, azok természetes egyszerűsége mellett felfedezhetjük a játékteremtő szándékot, s a művész ecseteiből a papírra felkenődött gondolatokat. Egyszerű elemek társításával merészen munkálkodik, azok szerkezeti elrendezésében nincs merevség, Alkotói közvetlensége a formai és színbeli tolmácsolásban rejlik, „bábjait” a szétáradó vidámság jellemzi. Bájosan rusztikus, játékos részletekkel „felruházott”, jellemeket karakírozó bábuk mosolyt fakasztva néznek vissza ránk. Ezeket a cirkuszi szereplőket nem lehet nem szeretni, mert Őket jókedvében teremtette meg alkotójuk. Szalma Edit csendes humora jelenik meg a könyv lapjain. Apró ötletek, frappáns jelképek a textus nyelvezetén túlmutatnak. A halakkal „megszövegesített” szereplők többnyire helyzet-komikumon alapuló varázslattal teli világa a kötetet hibátlan vizuális tömbbé ötvözi. „Papírszobraival” kilép az akrilszagú síkból. Illusztrációinak erős színhatásait, expresszív karakterű festői nyelvét, sajátos motívumvilágát átörökíti a plasztikus formákra. A képek – fotók és szövegek tipográfiája tetszetős egységbe integrálódnak a könyv lapjain. ( Móra Kiadó) Szalma Edit kolorisztikus és formai érzékenysége újabb és újabb meglepetéseket tár elénk. Szisztematikusan feszegeti az illusztrátori munka határait, ennek argumentumai a debreceni Vojtina Bábszínház felkérésére tervezett cirkusz témájú bábjai, valamint plakátjai is. Szerencsés esetben az illusztrátor- író páros szellemi vibrálása mutatkozik meg a könyvekben. Ám, ha a gondolatok összefonódása mégsem jön létre, az alkotóknak akkor is professzionális módon kell megoldani a rájuk mért feladatot.

Fotó: Varga Somogyi Tibor

További képek