A Vaknyugat jó terep a felelős színházi részvétel gyakorlásához

Ölbei Lívia | 2018-01-03

Háromnapos workshopot tartanak a budapesti Káva Kulturális Műhely tapasztalt drámapedagógusai, színészei a Soltis Lajos Színházban, a celli társulat végzett drámapedagógusainak részvételével.

A színházi nevelés (az angol eredeti szerint „Theater in Education”, rövidítve TIE) rendkívül fontos a Soltis Lajos Színház számára, a társulatban több végzett drámapedagógus dolgozik. És bár a színházi nevelési előadások létrehozása egészen speciális vállalkozás – sajátos működési módot is kíván –, a celli színház nem mondott le arról, hogy ezen a területen is tapasztalatokat szerezzen (ahogyan volt már erre példa). A többnyire egy-egy aktuális problémára fókuszáló színházi nevelési előadásnak rendszerint része a beavatás, ráhangolás – végül pedig a látottak feldolgozása. Egyáltalán nem mindegy, hogy a foglalkozásokat koordináló drámapedagógus milyen kérdésekkel, milyen reakciókkal működik együtt az általában fiatal – általános és középiskolás korú – közönséggel.

A Soltis Lajos Színháznak most egy sikeres pályázat révén lehetősége nyílt arra, hogy három napra meghívja Celldömölkre a TIE egyik magyarországi „apostola”, a budapesti Káva Kulturális Műhely munkatársait: egy kis továbbképzésre. Nagy Zsuzsi, a Soltis Lajos Színház művészeti titkára, színésze – végzett drámapedagógus – azt mondja, az elméleti alapok birtokában kifejezetten az előadásokat kísérő foglalkozások működtetéséhez kértek segítséget a Kávától. A gyakorlás terepének a celli színház magas minőséget képviselő Vaknyugat-előadása kínálkozik (rendezte Nagy Péter István). 2018-ban szeretnék minél több középiskoláshoz eljuttatni ezt a McDonagh-bemutatót, amelyhez azért terveznek foglalkozásokat, hogy még közvetlenebb, elmélyíthetőbb legyen az élmény. (Mert bár a Vaknyugat eredendően nem TIE-előadásnak készült, a benne fölvetett problémák alkalmasak a megvitatásra, sőt: szinte kiáltanak a megbeszélés, földolgozás után.) A Kávától Gyombolai Gábor és Milák Melinda érkezik csütörtökön Celldömölkre. A Káva-workshop az Emmi támogatásával jön létre, a Vaknyugat továbbjátszását az NKA támogatta.

A Káva Kulturális Műhely a résztvevő színházaként határozza meg önmagát, tevékenységét úgy fogja föl, mint „társadalmi beavatkozások sorozatát”. A néző sosem lehet passzív. Nem is néző: résztvevő.