Első Nemzetközi Vizuális Bábdramaturgia Konferencia

Szántó Viktória | 2017-02-24

A Kabóca Bábszínház 2017. február 11-én nagy sikerrel rendezte meg bábdramaturgiai konferenciasorozatának ezúttal nemzetközivé bővült, workshopokkal telített szakmai napját.

Székely Andrea köszöntőjében elmondta, hogy munkásságának fontos részét képezi a vizuális dramaturgiáról való gondolkodás, a képzőművészek folyamatos párbeszédre hívása, a tervezőkkel történő közös gondolkodás. Kitüntetett figyelmet érdemel a veszprémi bábszínház mindennapjaiban a gyerekrajzok folyamatos gyűjtése, elemzése – a gyerekek élményeiről a megörökített rajzok sokszínűen árulkodnak. A színház szeretne nemcsak a gyakorlat, hanem a színházelmélet és gyakorlat egyidejű alkalmazásával reflektálni a kortárs bábszínházi trendekre, amelynek már tavaly is gyümölcsöző terepe volt a konferencia. Az igazgatónő kifejezte abbéli reményét, hogy a szakmai nap megrendezésére jövőre is lesz lehetőségük. Az első előadó Dr. habil. Ungvári Zrínyi Ildikó volt, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem professzora. Elméleti előadásában reflektált a szervezők által artikulált kérdésekre és a színházi előadások vizuális működési mechanizmusait elemezte. Miközben lenyűgöző elméleti ismerettárat működtetett és ismertetett meg a hallgatókkal, olyan mindennapi jelenségekre is reflektált, amelyek médiafogyasztási szokásaink szinte észrevétlen velejárói. Előadásában szerteágazó példákkal élt: elemezte Sylviu Purcărete román rendező Faust előadásának bábjelenetét, Benedict Cumbertbatch angol színész Hamlet alakítása körül kialakult médiafelhajtást és azt a Budapesten történt esetett, amikor egy néző megpróbálta megmenteni Antigonét a Betlhen téri Színház egy tavalyi előadásán. Az első workshopon Karel Van Raanscbeck, a Theater de Spiegel művészeti vezetője tartott

bevezetést abba, hogy mit jelent számára a bábszínház, a tárgyanimáció, és munkásságában hogyan ötvözi aját elképzeléseivel azt a zenés színházi hagyományt, amelyet magyarországi tanulmányai során az Állami Bábszínházban sajátított el. Színháza kifejezetten 4 év alatti gyerekeknek – és az őket kísérő felnőtteknek – hoz létre produkciókat. Bemutatta néhány fontosabb előadásának előkészületeit, és mivel már a korábban arra kérte a hallgatókat, hogy mindenki hozzon magával egy olyan használati tárgyat, amely képes

valamilyen hang kiadására is, ezekkel a tárgyakkal készítettek apró jeleneteket a résztvevők. Délután a Pozsonyi Színház-és Színművészeti Főiskoláról Kecskés Marika és Eva Farkasová ismertették pár órában azt a tanmenetet, amellyel a bábszakos hallgatóikat oktatják. A résztvevő aktív színészek és diákok kísérletezhettek bambusz rudakkal (a mikrovilág megteremtése volt a téma), majd írásvetítővel s legvégül papírral. Az apró fűszálak, a rét és bogarak szintjéről eljutottunk oda a délután végére, hogy közösen manipuláltak egy óriás papírfigurát a résztvevők. A szakmai napot záró kerekasztal beszélgetést Hegyeshalmi László vezette, aki napközben mindent megfigyelt és szorgalmasan jegyzetelt, hogy az általa moderált beszélgetés során olyan interdiszciplináris jelenségekre hívja fel az előadók és a hallgatók figyelmét, amelyek termékenyen bővítették a nap izgalmas párbeszédeit.

További képek