Árnyszínházi évad: Fókaszívvel egérúton a Mesebolt

Ölbei Lívia | 2020-12-19

Menjünk mi is Betlehembe! Karácsonyi mesét kínál ezekben a napokban a szombathelyi Mesebolt Bábszínház – ez a Téli képek címmel óvodásoknak elindított online bérlet második bemutatója a Márton-játék után, extrákkal. Nyakig a bizonytalanságban egy pillanatra nincs kiállás a Meseboltban, ahol már dobog a Fókaszív is.

A 2020/21-es évadot fenekestül fölforgatta a járvány: a színházaknak az első márciusi leállás óta gyakorlatilag föl kellett hagyniuk a szokott működéssel. Egyfelől futnak maguk után (részben online pótolják a ki nem játszott előadásokat), másfelől meg új utakat keresnek: a túléléshez. A szombathelyi bábszínház már a tavaszi karanténhelyzetben megmutatta, hogy a kényszer micsoda értékeket teremthet: a színészek naponta mesemondással, meseolvasással készültek, plusz otthon hoztak létre bábos kisfilmeket, animációt – amelyeket akár a hamarosan elindítani tervezett Mesebolt TV-ben is láthatunk, a bábszínház Youtube-csatornáján. A Mesebolt TV kínálatához bárki hozzáférhet: fizetni érte nem kell, támogatni lehet. Kovács Géza igazgató azt mondja: most a legfontosabb a kapcsolattartás a közönséggel.

Téli képek

A Téli képek-sorozat „tévéjátékszerűen” rögzített előadásai zárt láncon több mint háromszáz óvodáshoz jutnak el – ez a vállalkozás is annak a gyors és kreatív újratervezésnek az eredménye, amelyet a koronavírus-járvány okán elrendelt színházbezárás kényszerített ki a bábszínházban. A Dr. Pesovár Ernő Alapfokú Művészeti Iskola csatlakozott a kezdeményezéshez: a bérletnyitó Márton-játékhoz (amely kész előadása volt a Meseboltnak) Márton-napi népszokásokat ajánlottak, a Karácsonyi meséhez lucázás és regölés kapcsolódik két gyerekcsoport és az Ungaresca Ifik előadásában. Sőt! Van extra menü is: az óvodások megtanulhatják, hogyan lehet Lego-elemekből árnyszínházat készíteni; mert varázslatos árnyjáték most a Karácsonyi mese. A Lego-árnyszínház különben Kovács Géza igazgató kisfiának, Zsigának a találmánya: voltaképpen az ő ötletét fejlesztették tovább az előadáshoz tartozó kisfilmben. A Karácsonyi mesét pedig Császár Erika írta bábszínpadra; tervezte, a bábokat készítette, játssza: Császár Erika és Lukács Gábor, a zeneszerző Kiss Dávid. A Téli képek-sorozat – amelyet a szokásos bérletárnál kevesebbért kínálnak - a jövő év elején online farsangolással ér véget.

Közben a Mesebolt is törekszik arra, hogy egy-egy előadásával (a Madarak voltunk friss változata Kovács Géza rendezésében, A boldog herceg Jeles Andrástól) megjelenjen az E-színház kínálatában. Ehhez hosszabb távon persze megfelelő technikai háttérre is szükség volna. Mert bár felvétel minden előadásról készül, ezek alapvetően inkább a dokumentálást szolgálják, nem pedig a nézői élményt. Kovács Géza egyébként is szkeptikus annak tekintetében, hogy meddig, hogyan lehet fönntartani az online érdeklődést a színházi előadások iránt – bár nagyon fontos, hogy ezen a módon a bemutatók szó szerint bárhova eljuthatnak. De előbb-utóbb minden bizonnyal ez a kínálati piac is telítődik: „Féltem a kollégáimat, írókat, tervezőket, zeneszerzőket, rendezőket.” Ráadásul a virtuális tér pont attól fosztja meg a színházat, ami a lételeme, az eleven, testközeli közösségi élménytől: „Nem valósulhat meg az a közösségi színház, amiről álmodtunk.”

Szabadtéri egérút?

A Mesebolt a bizakodás és a bizonytalanság hintajátékában igyekszik átvészelni a nehéz időket. A hektikus őszi szezonban elmaradt hagyományos bérletezés legalább 6 milliós bevételkieséssel járt, a tavaszi szezon sorsa is bizonytalan. Mindeközben – elsősorban pályázati támogatások révén - készülnek az évadra tervezett további bemutatók. Kovács Géza arra kérte a rendezőket: annak szellemében gondolják át az elképzeléseiket, hogy az előadások szabadtéren is jól játszhatók legyenek. Ez is az előremeneküléshez tartozik: a járvány függvényében előfordulhat, hogy a tavaszi szezon bemutatóit inkább nyáron lehet majd kijátszani. Sőt: meglehet, mindenestül a szabad térre való berendezkedés – legalábbis a hangsúlyok erőteljes áthelyezése - jelenthet egérutat a bábszínházak számára. Bár a Meseboltra mindig jellemző volt a „multifunkcionalitás” és a rugalmasság. Ahogy Kovács Géza fogalmaz: „Sokféle körülménynek kell megfelelniük az előadásainknak.” A járvány mindenesetre megkérdőjelezi az eddigi működési struktúrát. De most még minden kérdés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobog a Fókaszív

A járványhelyzet arra indít – arra kellene indítania -, hogy alapjaiban gondoljuk át az életünket. A Mesebolt legújabb előadása, a Népek meséi sorozatban elkészült Fókaszív segít ebben. Egyelőre csak zártkörű szakmai bemutatóra volt lehetőség: a skót népmeséből Veres András írt-rendezett sokrétű, sokjelentésű, vidám, érzelmekkel teli, ironikus és tanulságos „bábos prezentációt” Gyurkovics Zsófiával, Kosznovszky Mártonnal, Kőmíves Csongorral a színen – és a vetítővásznak mögött. Árnyjáték ez is, Rumi Zsófi ismét ötletes, innovatív, szeretnivaló tervezésében, írásvetítővel és Kiss Dávid zenéjével. Finn, a fókavadász a tenger mélyén minden tekintetben horizontváltásra kényszerül, és jól megtanulja a leckét.

A virtuális térben árnyszínházi működésre kényszerülő színházak most a helyüket, lehetőségeiket keresik. Shakespeare rendes árny-manója (Nádasdy-fordításban Pukk) kísérje útjukat.

 

Fotó: Trifusz Ádám